Traditionens makt är stor
2018-09-11 11:18

Åsebro IF- Färgelanda IF 5-1 (3-0)

Sedan jag kom med i FIF 2012 har vi inte lyckats ta tre poäng på Rudevi, inte heller idag. Ett fysiskt starkare ÅIF hade vi, egentligen ingen chans mot. Vi tvingades ställa upp lite reservbetonat då flera spelare inte kunde delta på grund av förkylningar och annat, men, i stället, fick Filip Fransson och Hannes Karlsson speltid vilket är bra för framtiden.

Matchen var inte ens en minut gammal när Fredrik Grenander helt ren med Henke behärskat kan sätta ledningsmålet.

Mycket bollinnehav för ÅIF första kvarten men inga direkta målchanser. 2-0 kommer efter 18 minuter. Efter fint spel på vänsterkanten kan Jonatan Ugrell sätta tvåan i tom bur.

Med 5 minuter kvar av halvleken gör Grenande sitt andra mål och fastställer halvtidsresultatet. Vi lyckas inte skapa någon kvalificerad målchans första 45.

Andra halvlek är lik första, mycket ÅIF. Redan första kvarten får, vår bäste för dagen, Henke verkligen briljera med några riktigt kvalificerad räddningar. Efter 13 minuter lyckas han dock inte avvärja när Ugrell blir tvåmålsskytt med en nick från nära håll, 4-0.

Humöret sviker och vi drar på oss en del onödiga varningar.

Sista halvtimmen gör vi en hel del byten men vi är inte i närheten av hemmalaget idag som ökar på till 5-0 med en minut kvar. Målskytt, Alassane Ouarma. Sista ordet skulle dock FIF få när Wattman, fint framspelad av Olli kan tröstmåla.

Nu väntar Mellerud borta nästa söndag

Laget

Henrik Albinsson

Linus Karlsson