Frändefors IF lag 2 - Färgelanda IF lag 2
2018-08-24 08:41

Igår torsdagen den 23 augusti åkte FIF till Frändefors för att möta serieledarna i div sju.

Två sena återbud gjorde att jag fick vaska om startelvan.

Victor Andersson
Jacob Erwing Olsson Simon Hagstedt Alexander Åberg Anton Lyckhage

Hannes Karlsson
Sebastian Gustavsson Victor Carlsson Filip Fransson

Oscar Andersson Abdalla Jama

Avbytare:
Joachim Johansson
Elias Kabbaj
Jonathan Hidalgo Casablanca
Bobo Johansson

Abdallas knä håller i ungefär tio minuter sen så kan han inte göra sig själv rättvisa. Surt. Men Kabbaj kommer in och gör en godkänd insats efter att ha varit iväg till Marocko över hela sommaren.

Det är hemmalaget som inleder klart bäst och äger de första tio minuterna. Sedan arbetar vi oss in i matchen och våra innermittfältare som inte varit när bollen inledningsvis tar över och vinner många andrabollar och dueller som gör att vi kan ställa om till anfall.

Backlinjen jobbar ihop och försöker hitta bra alternativ i uppspelen.

Oscar suger in allt framåt och vänder bort motståndarna gång på gång. Han gör en riktigt bra insats. Bara målet som saknas ikväll.

Dock är det hemmalaget som tar ledningen via en snabb omställning. Men det är vi själva som tappar bollen på mittplan när det är vi som ska gå framåt i en farlig kontring. I stället vänder spelet och vi kommer fel i markeringsspelet. Savemo spelar in till forwarden Arvid som är först inne i straffområdet och Vigge får vittja nätet precis som hans far lärt honom men då gällande fisket. Målet efter 14 minuter.

Vi repar mod och spelar en riktigt fin fotboll sista 20-25 i den första halvleken. Framförallt kommer vi fram på högerkanten där Hannes och Erwing hjälps åt. Båda två göra en riktigt bra match rakt i genom. De vårdar bollen och försöker komma fram både genom egna genombrott men oftast genom ett bra passningsspel.

Kvitteringen kommer efter knappa halvtimmen. En inövad frisparksvariant, Hannes lyfter in bollen mot klungan där Doktorn omarkerad kan skalla in bollen från tio meter. Otagbart i målvaktens vänstra hörn.

Vi fortsätter att hota framåt men det är oavgjort i halvlek. Precis som i måndags så är det en bra känsla i laget. Alla vill gå ut och ge hemmalaget en förlust och alla är införstådda med att det krävs ett hårt jobb för att nå dit.

Tyvärr gör hemmalaget 2-1 alldeles för tidigt. Redan i minut 53 skallas en hörna in. Armar i ryggen men en ensam domare har svårt att se allt.
Spelet är tyvärr inte riktigt lika bra i den andra halvleken men det är heller inte dåligt. Kampen och kämpaglöden finns kvar. Oscar och HC har bra chanser framåt. Men vi kommer bara nära.

Medan vi går framåt så kontrar hemmalaget. Det gör att laget blir allt längre och löpningarna jobbigare.
Plus ett rejält mörker som kom då molnen hopade sig över Frendevi när den andra halvleken spelades igång.

Det blir 3-1 efter ett offsidemål i slutsekunderna. Alltid surt att förlora men det här sved än mer. Vi behöver bli lite tyngre och vassare kring de båda straffområdena. Försvaret är bra men vi behöver kunna få bort bollen tidigare ibland. Framåt behöver avsluten bli fler. Då kommer vi också att måla oftare.

Annars en bra match. Det tyckte även pappa Karlsson och Fransson efter matchen. Kul med support.

Vigge utsågs av Nils till matchens lirare. Ett svårt val bland många duktiga.

// Bobo

Våra sponsorer