Färgelanda IF - Håfreströms IF 3-1
2019-05-30 18:39

Tre goa poäng i dagens match trots att vi inte kommer upp i vår normala nivå.

Detta till trots så startar vi matchen riktigt bra och när Filip Wattman gör 1-0 på en”skottlobb” från 35m så känns det som att detta kommer bli en promenadseger, kanske tror killarna också detta då vi efter dom inledande 20 minuterna tappar fart och slår bort alldeles för lätta bollar. Vi kunde och borde ha gjort ett par mål till under den inledande perioden. Ett läge av många som man minns är när Johan B springer sig fri och rundar en utrusande målvakt, men blir nedgjord. Målchansutvisning trodde nog alla, men endast gult kort och frispark.
Resterande halvlek är ganska händelsefattig och alla har nog räknat med att 1-0 ska stå sig till halvtidsvilan. Gud så skönt det är när Mathias nickskarvar till brorsan som sprungit sig helt fri, här missar han mycket sällan den käre B. Inte heller några misstag utan stänker dit 2-0 i den 44”.

Andra halvlek har knappt hunnit starta innan Håfreström reducerar till 2-1 i 46”, jag hade inte hunnit sätta mig och såg inte vad som föranledde målet. Men en kanonstrut i krysset från 18 m.
Vi skapar det mesta som händer i matchen men Håfreström hotar ofta med sina 4-5 gubbar som stannar kvar på offensiv planhalva även när dom försvarar.
I den 60” blir Johan B fälld i straffområdet och Mathias ska bara gå fram och döda matchen, Håfreströms spelande tränare i mål ville annat och nöp straffen till vänster.

Efter detta är det mest ställningskrig och lite grinigt på plan.
I slutsekunderna efter en tilltrasslad situation vinkar linjemannen till sig uppmärksamheten och efter ett kort samtal med huvuddomaren så blåser dom straff till vår fördel. Mycket tjafs och hårda ord från motståndarna resulterar i många gula kort och även ett rött kort.
Denna gången får den äldre brodern Bäckström förtroendet och han gör inga misstag utan trycker dit 3-1.

Efter matchen så tilldelades Oliver Sjögren priset som matchen kung

HD : Ali Haidar Jassim
AD1 : Joakim Pettersson
AD2 : Zeyad Alferasi

Nu undrar ni givetvis hur det gick i Värmland?
IFK Heden åkte tyvärr på sin första förlust mot dom nya serieledarna Norrstrand IF med 1-2   Men Jacob Erwing Olsson startade återigen!

Våra sponsorer