Bäckefors IF-FIF 1-4 (1-2)
2019-05-06 07:36

Säker seger i Bäckefors

Bäckefors IF! I fjol lyckades vi kamma noll mot våra grannar i norr! I år har det börjat avsevärt bättre med seger i DM och nu i första bortamatchen för året. Känns som vi satte personligt rekord i antal hörnor och i matchminut 10 skulle det resultera. Johan B tar, idag, hörnor från alla tänkbara håll och hittar Filip Wattman, som föredrar ett snyggt mål före två ”skitmål”. 0-1 och en bra start på matchen.
Hjärtat i halsgropen när hemmalagets Tobias Pettersson svarar med skott i ribban minuten efter.
Vi radar nu upp chanser;
• Olli distansskott som Linus Edman (barnbarn till Göran i Bräken) räddar till hörna
• Johan B knappt utanför framspelad av Wattman
• Kontring där Johan B tackar för senast. Wattman dock högt över.
• Olofsson skott utanför
• Olli, crosspassning till Sjögren, vars skott dock räddas av målvakten.
10 minuter kvar av halvleken tillåter vi Daniel Söderqvist att avsluta men Henke avvärjer.
Wattman replikerar med skott i ribba/stolpe och returen utanför av Anton
Gott då när 0-2 kommer psykologiskt före paus. Efter snabb spelvändning hittar premiärmatchens bäste spelare, Anton Niklasson in till rutinerade Johan Bäckström som säkert sätter tvåan. Hade varit behagligt att få med detta in i paus men ett mindre lyckat hemspel friställer Johan Jensen i hemmalaget, som reducerar, och skapar lite nerv inför andra halvlek.
Vi startar bättre än våra värdar även i andra halvlek. Skapar ytterligare hörnor som dock blir resultatlösa. Tror inte jag upplevt så många hörnor någon gång under min tid i FIF.
9 minuter in i halvleken hänger Emil Källén inte med Sjögren i svängarna utan orsakar en straff som Mathias Bäckström, säkert, sätter i nät.
Vi fortsätter att skapa chanser; Johan B hittar brorsan som spelar vidare mot Wattman men nicken utanför.
Anton Niklasson är nära att näta men avslutet via försvarare i ribban.
Knappa halvtimmen spelad av andra halvlek när Wattman efter fin genomlöpning av Johan B kan sätta 1-4 och avgör matchen.
Sista, heta chansen skapar våra nyförvärv från Östersund; Fille på högerkanten spelar in till Abbe som på volley skjuter utanför.
Anton Niklasson korar tvåmålsskytten, Filip Wattman, till FIF’s bäste spelare idag.

Dagen laguppställning:

Henrik Albinsson
Filip Isbrand Fransson
Victor Andersson (66)
Mathias Olofsson
Linus Karlsson
Anton Niklasson (69)
Mathias Bäckström
Oliver Bergström
Oliver Sjögren (74)
Filip Wattman (75)
Johan Bäckström
På bänken började
Abdelnassir Abdalla Suliman (75)
Victor Carlsson (66)
Filimon Angosom (74)
Zia Alizada (69)

Varning Färgelanda IF Victor Andersson
En varning på två matcher, fin trend som vi bör försöka hålla. Lag med få kort vinner serien!!

Domare Arvid Larsson Uddevalla
AD1 Roland Strand Åmål
AD2 Basil Al Karawi ”

IFK Heden fortsätter att vinna. Idag 5-0 mot FBK Karlstad 4. Erving från start idag också men inga mål frän hans fossingar i dag heller!

2019-05-04 /Sören H